Hva er HOT og hva er NOT? Det er med litt blandede følelser vi skriver denne artikkelen. For er det ikke en litt prepubertal, usikker tenåringsgreie dette med trender? Selv har vi jo hevet oss over den slags, kloke førtiser som vi har blitt, langt over identitetskrisa. Vi vil jo først og fremst være oss selv – og vi hjelper også kundene våre med å finne sin sanne identitet som en form for visuelle psykologer.
Men som i psykologien, ingen er en øde øy, upåvirket av omgivelsene. En god merkevare kan la seg påvirke av samtiden og kan endres, nesten umerkelig, uten å miste identitet og gjenkjennbarhet. Så vårt råd til deg som leser av artikkelen, er å være åpen for nye impulser, men gjøre det til sitt eget (eller kundens).
#1 KRAFTFULLE FARGER OG ORGANISKE FORMER
Fargebonanza! Dynamiske gradienter og neonfarger inspirert av 80- og 90-tallet er også trendy i 2018 skal vi tro ekspertene. Myke, organiske former vil vi også se mer av.
#2 MATERIAL DESIGN
Som en motvekt til tiden som har vært hvor «flat design» har dominert, vil vi se forsiktig bruk av skygge for å illudere dybde. Nei, vi snakker ikke harde, mørke skygger og bevels som på 2000-tallet, men store myke skygger. Retningen kalles gjerne material designog er et begrep ble introdusert av Google i 2014.
#3 TYPOGRAFI
Stor og dominerende typografi, rotert tekst, Asymmetri. Serif!
#4 ANIMASJONER
Små animasjoner, gjerne i svg-format, gjør nettsiden mer levende. Datagenererte partikkel-bakgrunner overtar for de mer ressurskrevende videobakgrunnene.
#5 RESPONSIVE LOGOER
Kanskje ikke noe nytt akkurat i 2018, men store merkevarer har for lengst skjønt viktigheten av å tilpasse seg sosiale medier og mobilbruk. Hvordan vil din logo se ut som ikon?