... Skip to main content

Sosiale medier kan føles ut som en endeløs jungel med apper og nettsider. Det er mange kanaler å holde oppdatert, og man har jo aldri tid. Så hvilke sosiale medier bør egentlig din bedrift bruke og prioritere?

Sosiale medier er nettsider og apper som tilrettelegger for å skape og dele innhold, og for å delta i sosiale nettverk. Dette er nødvendig for enhver bedrift for å skape leads, bygge et forhold til sine følgere, og formidle sitt budskap.

Hver kanal har sine kjennetegn og målgrupper. Derfor er det ikke alltid din bedrift passer til alle kanalene. Det kommer mye an på hva du vil formidle, hvordan, og til hvem. Her kommer en liten oversikt over de viktigste sosiale mediene:

Facebook

Facebook er preget av hverdagsliv og lettere underholdning, men det er fortsatt en godt egnet kanal for mange bedrifter. Det handler bare mer om hvordan man gjør det.

Hvis du etablerer en god Facebookside, med innhold som er tilpasset kanalen og dine følgere, vil du kunne nå ut til en stor gruppe mennesker. Facebook er fortsatt det største sosiale mediet, både i Norge og i verden. Det største segmentet er kvinner og menn i alderen 18 – 39 år, og siden nærmere 80% av Norges befolkning har en Facebook-konto kan man si at alle segmentene er godt representert. De yngre bruker Facebook sjeldnere og sjeldnere, så ha det i bakhodet.

Innholdet i feeden på Facebook sorteres av algoritmer. Det betyr at innholdet prioriteres ut ifra en rekke kriterier. Hvis et innlegg får god respons fra de første som ser det, vil nemlig innleggets rekkevidde ekspandere og nå flere. Et innlegg som ikke får noe respons vil ikke løftes frem og vil derfor bare bli sett av 5-10% av følgerne til siden.

Filtyper blir også prioritert forskjellig. I prioritert rekkefølge: video, bilde, lenke og deretter tekst. Så husk å ta bilder eller videoer og slå det sammen med tekst. På Facebook er det også foretrukket at innholdet ikke er for reklame-aktig. Så ikke ta deg selv for høytidelig, men skap engasjerende innhold og dialog som passer din side og målgruppe.

LinkedIn

LinkedIn er verdens største sosiale nettverk for bedrifter. Hvis du skal snakke til andre bedrifter, søke jobb eller knytte profesjonelle kontakter, er dette stedet for deg. Før ble LinkedIn kun sett på som en jobbsøkerkanal, og for all del er det fortsatt det, men det også mye mer. I motsetning til andre sosiale medier sitter man gjerne lengre med LinkedIn, man er rett og slett i en annen setting, og gjerne i jobbmodus. Dette påvirker innholdet som blir delt der, man forventer å lese lengre innlegg og artikler.

LinkedIn kan virke litt skummelt. Det er litt mer seriøst og profesjonelt enn andre sosiale medier, men ikke bli skremt bort. Det viktigste er at du fremtrer som du ønsker at bedriften din skal bli sett. Andre fagfolk er nemlig her inne, og det er en perfekt mulighet for å skape et nettverk som kan føre til leads.

Ha en utfyllende, oppdatert og god profil. Tenk på søkeord og du er godt på vei! LinkedIn er også perfekt for å lære og utvikle seg selv.

Tips!

 

Sett av en dag og lag deg en liten bank med innlegg! Det finnes utallige tjenester som Buffer, Later og Sprout Social hvor du kan lage, planlegge og dele innlegget på flere kanaler samtidig.

Trenger du hjelp med dine sosiale medier? Ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg.

Instagram

Instagram er kjent som den estetiske bildeappen, men er dette i endring? Både ja og nei. Som bedrift legger man fortsatt ut fine og gjennomtenkte innlegg, mens stories ofte er mer personlige og viser ansiktene bak bedriften.

Blant den yngre garde i dag har Instagram fått en mye lavere terskel for å dele bilder, gjerne bilder som er tatt i farta, tett på og nesten stygge. Denne trenden sees nok ikke hos bedriftsprofilene med det første, men det er nok en god ide å fremstå som ekte, framfor perfekt og retusjert.

Instagram passer perfekt for å skape oppmerksomhet rundt egen merkevare, produkter eller tjenester. De fleste bedrifter benytter kanalen for å bygge en sterk identitet og vise «hvem man er».

Ved å bruke en variasjon av innlegg, stories og reels egner kanalen seg godt til å vise en mer uformell side av virksomheten og man får maksimal spredning. Dette gjør også profilen mer personlig og ekte, enten det er bilder som viser «behind the scenes» eller mindre retusjerte bilder.

Instagram er ikke en app man setter seg ned for å lese lange innlegg eller artikler. Det er først og fremst er en visuell app som skal blas fort igjennom. Ha det i mente når du deler innhold, det skal være lett å forstå og vil skape mest engasjement om det får brukeren til å stoppe opp. Hvis følgerne dine er engasjerte og dedikerte til din side og ditt innhold så gjelder ikke dette. Da vil de derimot ta seg tiden til å lese lange innlegg og bla seg nøye igjennom det du deler.

Snapchat

Snapchat er perfekt for å vise en mer avslappet og morsom side av bedriften. Kanalen passer spesielt godt om man har en yngre målgruppe, ettersom den brukes mest av menn og kvinner mellom 18 og 29 år.

Snapchat brukes mest for chatting og underholdning, men om du har en bedrift som er avslappet, uhøytidelig og har en ung målgruppe burde ikke det stoppe deg fra å bruke den for markedsføring. Du bør ha i bakhodet at Snapchat bør oppdateres oftere enn andre sosiale medier, så med mindre du legger ut jevnlig vil kanalen din fort bli glemt bort.

Snapchat fungerer fint til å sette fokus på de ansatte, enten om man er i farta eller på kontoret. Om du ønsker å bruke Snapchat, husk å la det være lett fordøyelig og vær visuell med så få ord som mulig. Ta for eksempel mediehuset VG som har en stor følgerskare på Snapchat. Historiene er forkortet, visuelle og går kjapt å se igjennom, men det er alltid en link i slutten av videoen for å ta brukeren videre til deres side.

I tillegg er Snapchat en fin plattform for annonser om man har en yngre målgruppe.

Tiktok

Tiktok er en videoplattform hvor alt av innhold går fort og de fleste scroller raskt igjennom. Kanalen er basert på trender, noe som kan være gøy å være med på, men vær bevisst på hva målet med kanalen er. Du bør ha selvinnsikt i egen bedrift og kunne vurdere hva som er en god match eller ikke når det kommer til trender.

Videoer som er for selgende kan fort blandes med annonseinnhold, og har derfor en tendens til å scrolles forbi. Prøv heller å skape autentisk innhold som engasjerer og får seeren til å stoppe opp. Hvis din bedrift har en nisje, spill på det og få det frem.

Tiktok kan fungere bra til å vise en usminket side av bedriften, eller for å fremheve de produktene som gjør seg best.

For første gang har Tiktok vist en nedgang i daglig bruk, men det er fortsatt den mest voksende plattformen, så gjør en vurdering om hvorvidt Tiktok passer for bedriften din. Det har en ung målgruppe, og som mange av de andre sosiale mediene blir innholdet fort scrollet forbi.

Oppsummert:


Facebook:
Målgruppe 18-44 år. Ideell for å nå et bredt publikum og dele en blanding av innhold.

LinkedIn: Målgruppe er andre bedrifter, kolleger og potensielle partnere. Ideell for å dele bransjenyheter, artikler og generere leads.

Instagram: Målgruppe 18-39 år. Fin til å vise frem tjenester og produkter på en visuell måte.

Snapchat: Målgruppe 18-29 år. God måte å nå ut til et yngre publikum på en autentisk og engasjerende måte.

Tiktok: Målgruppe 18-29 år. Kan være en god måte å vise frem bedriftens personlighet på en kreativ måte, men husk at videoredigering fort tar litt lengre tid.

Til slutt

I jungelen av sosiale medier endrer reglene seg hele tiden. Ikke fortvil og gi opp selv om du ikke får masse likes og aktiv respons. Innlegget kan like gjerne sette seg i underbevisstheten til brukeren selv om de ikke har trykket «like». Sosiale medier hadde mer aktiv respons før enn nå, så det er naturlig at alt ikke får stor respons.

Sosiale medier kommer fort siste mann i rekka når det gjelder prioriteringer. Derfor er det viktig å være realistisk med tidsbruken og prioriter heller de kanalene som passer deg og din målgruppe. Tenk på hva du vil si, til hvem og hvordan når du velger kanalene du skal legge ut på.

Kristine Støyl Hansen

Kristine har en bachelor i Visuell Kommunikasjon fra USN i tillegg til Design og Håndverk samt Interiør- og Utstillingsdesign fra Åssiden VGS. Kristine har tegnet og malt siden hun var barn og visste tidlig hva hun ville jobbe med.