Skip to main content

For å opprette en konto i Meta Business Manager og dele den med et byrå, må du følge disse trinnene som er beskrevet nedenfor.

Hvordan opprette en Meta Business-konto og dele den med byrå?

1. Opprett en Facebook Business Manager konto (tidligere Facebook Business Manager)

Gå til https://business.facebook.com/overview, klikk på opprett konto, skriv inn navnet på bedriften og epostadressen du bruker på jobben. Fyll inn alle bedriftssopplysningene og klikk send inn.

2. Koble kontoen mot din Facebook-side

Gå til Innstillinger > Bedriftsinnstillinger > Kontoer > Sider

Her legger du til den aktuelle Facebook-siden for bedriften din. Merk: Du må ha administratorrettigheter til siden for å kunne legge til denne.

 

3. Opprett en annonsekonto

Opprett en annonsekonto ved å gå til Kontoer > Sider
Her kan du opprette en ny annonsekonto ved å klikke på den blå knappen «Legg til».

Når du har opprettet annonsekontoen, må du også legge til en betalingsmetode, du finner en hurtiglink i høyre hjørne:

Det kan være lurt å sette en forbruksgrense på annonsekontoen. Denne kan endres senere når budsjettet er brukt opp.

 

3. Legg til byrået som partner

Etter at du har logget deg inn i bedriftens Facebook Business Manager, skal du se bedriftens navn oppe i høyre hjørne.
Klikk på Innstillinger i bunnen av meny til venstre. Gå deretter til Brukere og Partnere. Klikk på den den blå knappen Legg til. Deretter velger du Gi en partner tilgang til ressursene dine. Nå blir du bedt om å taste inn partnerens bedrifts-ID som er en rekke med tall. Denne skal du få fra byrået.

 

4. Gi byrået tilgang til ressursene dine

Det neste du må gjøre er å velge hvilke ressurser byrået skal ha tilganger til, normalt både sider, annonsekonto og Facebook pixelen.

Tilgang til sider

Gå til Kontoer > Sider. Her legger du til tilgangene som partneren skal ha, normalt Alt (unntatt sensitivt innhold)

Tilgang til annonsekontoer

Gå deretter til Kontoer > Annonsekontoer
Her kan du opprette en ny annonsekonto om du ikke har dette fra før og dele tilgangen med byrået på samme prinsipp som over.
Gå til fanen Partnere, klikk Tilordne partnere og gi byrået tilgang til å Administrere kampanjer.

Tilgang til Facebook-pixel

For at byrået og du skal måle effekten av kampanjene dine, må du opprette en Facebook Pixel. Dersom du nettopp har opprettet en ny Meta Business-konto kan det ta litt tid før du får muligheten til å dele Pixelen med byrået. Dette da Facebook vil sikre at kontoen følger deres retningslinjer.

Har du spørsmål, knyttet til annonsering på sosiale medier eller trenger du hjelp med Meta Business Suite? Ta kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne !

 

Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.