... Skip to main content

Hvilken personlighet har din merkevare?

Akkurat som med oss mennesker, har også merkevarer ulike personlighetstrekk. Ved å bruke arketyper, gir du merkevaren din en klar personlighet som hjelper deg med å skille deg ut i markedet. Fordi arketyper appellerer til dype, universelle behov og ønsker, skaper de en sterkere følelsesmessig tilknytning mellom merke og kunde.

Det finnes ulike inndelinger av arketyper, enkelte opererer med så mange som 36 ulike typer, men som oftest deler man inn i 12. Disse er basert på Jungs personlighetspsykologi.

Hjelperen

«Til tjeneste!»

Merkevarer som identifiserer seg med Hjelperen gir omsorg og beskytter folk mot fare. Hjelperen, opererer ofte innenfor sektorer som helsevesen, utdanning eller veldedighet, og oppfattes som pålitelige, ansvarlige og tillitsvekkende.

Eksempler: Unicef, Volvo, TOMS.

 Herskeren

«Ingen over, ingen ved siden»

Hersker-arketypen representerer makt, kontroll og orden. Denne arketypen er drevet av et ønske om å skape struktur og stabilitet, og vil ofte ha som mål å opprettholde eller utvide sin innflytelse. Merker som identifiserer seg med Hersker-arketypen, søker gjerne å fremstå som ledende, autoritative og pålitelige, og de finnes ofte innenfor bransjer som finans, teknologi, eller luksusvarer.

Eksempler: Rolex, Luis Vuitton, Mercedes-Benz

Forføreren

«Du er den eneste ene»

Forfører-arketypen representerer tiltrekning, fristelse og karisma. Denne arketypen er drevet av et ønske om å forføre, begeistre og påvirke andre gjennom sjarm og sensualitet. Merker som identifiserer seg med Forfører-arketypen, søker ofte å vekke følelser, lidenskap og begjær, og finnes gjerne innenfor bransjer som mote, skjønnhet, underholdning eller luksusvarer.

Eksempler: Chanel, Victoria’s Secret, Trojka sjokolade

 Magikeren

“Hvor drømmer går i oppfyllelse”

Magiker-arketypen representerer transformasjon, mystikk og innsikt. Denne arketypen er drevet av et ønske om å skape forandring, forvandle virkeligheten og gjøre det umulige mulig. Merker som identifiserer seg med Magiker-arketypen, søker ofte å inspirere, forundre og tilby en følelse av magi eller dyptgående endring, og de finnes ofte innenfor bransjer som teknologi, velvære, innovasjon eller personlig utvikling.

Eksempler: Disney, Coca Cola, Mastercard

Vismannen

«Sannheten vil seire»

Vismannen (også kalt læreren) representerer kunnskap og veiledning. Denne arketypen er drevet av et ønske om å utdanne andre og hjelpe dem med å nå sitt fulle potensial. Merker som identifiserer seg med Vismann-arketypen, ønsker å informere, inspirere og gi verdifull innsikt. De finnes ofte innenfor bransjer som utdanning, rådgivning, forlag eller teknologi.

Eksempler: TED, Aftenposten, Google

Gledessprederen

“Livet er en lek”

Gledessprederen (også kalt komikeren) representerer humor, lek og glede. Denne arketypen er drevet av et ønske om å underholde og lette på alvoret i livet. Merker som identifiserer seg med Gledessprederen finnes gjerne innenfor bransjer som underholdning eller livsstilsprodukter.

Eksempler: Stratos, m&m’s, Mailchimp

Skaperen

«Alt er mulig»

Skaper-arketypen representerer kreativitet, innovasjon og selvutfoldelse. Denne arketypen er drevet av et ønske om å bringe nye ideer til liv, skape noe unikt og uttrykke originalitet. Merker som identifiserer seg med Skaper-arketypen, søker ofte å inspirere kreativitet og oppmuntre til selvuttrykk, og de finnes gjerne innenfor bransjer som kunst, design, teknologi, eller media.

Eksempler: Apple, Instagram, Lego

Helten

“Bare gjør det!”

Helten representerer mot, styrke og viljestyrke. Denne arketypen er drevet av et ønske om å overvinne utfordringer, beskytte andre og oppnå storhet. Merker som identifiserer seg med Helt-arketypen, søker ofte å inspirere til handling, oppmuntre til utholdenhet og fremstå som sterke og målbevisste, og de finnes ofte innenfor bransjer som sport, forsvar, redningstjenester eller eventyrprodukter.

Eksempler: Nike, Marvel, Duracell

Den uskyldige

«Tilbake til naturen»

Uskyldig-arketypen representerer renhet, enkelhet og optimisme. Merkenavn i  denne kategorien er drevet av et ønske om å finne lykke, leve et godt liv og se det beste i verden. Merker som identifiserer seg med den uskyldige, søker ofte å fremme enkelhet, ærlighet og trygghet, og de finnes gjerne innenfor bransjer som helse, naturprodukter, familievennlige produkter eller velvære.

Eksempler: Dove, Kolonihagen, Klar

Rebellen

“Regler er til for å brytes!”

Rebell-arketypen representerer opprør, uavhengighet og å bryte med normene. Rebeller er drevet av et ønske om å utfordre etablerte regler, skape endring og stå ut fra mengden. Merker som identifiserer seg med Rebellen ønsker å tiltrekke seg de som vil skille seg ut og fremmer frihet og individualisme. Rebell-arketyper finnes gjerne innenfor bransjer som mote, livsstil, ekstremsport eller disruptive teknologier.

Eksempler: Über, Diesel, Harley-Davidson

Eventyreren

«Verden er min lekegrind»

Eventyreren er fryktløs, dristig og drevet av et ønske om å oppdage det ukjente, ta risiko og leve livet fullt ut. Eventyrer-merkevarer finnes gjerne innenfor bransjer som reise, og friluftsliv.

Eksempler: National Geographic, Helly Hansen, Jeep

Den gode nabo

“Vi står sammen”

Nabo-arketypen representerer fellesskap og vennlighet. Denne arketypen er drevet av et ønske om å skape nære relasjoner, bidra til lokalsamfunnet og fremme en følelse av tilhørighet. Merker som identifiserer seg med Nabo-arketypen finnes gjerne innenfor bransjer som lokalt næringsliv og samfunnstjenester.

Eksempler: Starbucks, Coop, Ikea

Er du interessert i å lese mer om arketyper i merkevarebygging, anbefales boka Raketter og rebeller  utgitt på Fagbokforlaget.

Margrethe Hagen

Margrethe har lang erfaring som Art Director og Grafisk Designer i ulike byråer og som soloartist i eget firma. Ideene popper ut som popcorn i Margrethes hode, og hun er en stilsikker kreatør enten det gjelder webløsninger, grafisk design eller reklame.